WISC-R Zeka Testi’nin yeni versiyonudur.
1980’ li yıllardan beri kullanılan WISC-R Zeka Testi artık günümüz koşullarında yetişen, 21. yy. çocuklarının zihinsel becerilerini ölçmede yetersiz kalmaktadır.
Aradan geçen 30 yıllık süreçte özellikle eğitim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmeler ve diğer tüm alanlardaki ( beslenme, kültür, vb.) değişimler toplumların ortalama zeka puanını artmasına neden olmuştur. Bu koşullarda WISC-R Zeka Testi günümüz çocuklarına uygulandığında, testin güncel olmayan normları nedeniyle, çocukların performansları olduğundan üstün çıkmakta ve birçok çocuk üstün olarak nitelendirilerek, kendi becerilerinin üstünde bir beklentiyle karşı karşıya bırakılmaktadır.
Günümüz koşullarına uygun olarak yeniden yapıalndırılan WISC-R Zeka testi 2003 yılında gerçekleştirilen kapsamlı bir yapı değişikliği ve norm çalışması ile yenilenerek
WISC-IV Zeka Testi adıyla revize edilmiştir. Türkiye norm çalışması 2012’de tamamlanmış olan WISC-IV Zeka Testi, 2016 yılından itibaren ülkemizde kullanılmaya başlanmıştır.
WISC-IV Zeka Testi 6- 16 yaş aralığındaki çocuk ve gençlerde, tanı koymaya yardımcı olma, yönlendirme ve tedavi planı oluşturmada kullanılmasının yanı sıra, eğitim alanında, çocuğun güçlü ve zayıf yönlerini belirleme ve gerekli yönlendirmeleri yapabilme amacıyla da kullanılmaktadır.
WISC-4 çocukların ve gençlerin hem yaş grubu içindeki beceri düzeyini hem de kendi içinde güçlü alanlarını ve geliştirilmeye açık becerilerini değerlendirmektedir. WISC-4 değerlendirmesinde 10 temel alt test kullanılmaktadır. Gerekli görüldüğünde ilave olarak 5 yedek alt test standartlara uygun olmak koşuluyla kullanılmaktadır. Temel alt testler; sözel bilgi, sözel ifade, algısal akıl yürütme ve organizasyon, sosyal bilgi, kısa süreli işitsel bellek, dikkat, konsantrasyon, zihinsel işlemleme hızı, görsel-motor ve ince motor koordinasyon becerilerini ölçmektedir.
Testin değerlendirme süreci 3 görüşmeden oluşmaktadır: ön görüşme, test uygulaması, geribildirim görüşmesi. Ön görüşmede, aileden çocuğun gelişimsel tarihçesi, aile yaşantısı ve okul durumu, test uygulamasına neden ihtiyaç duyulduğu ile ilgili bilgiler alınır. İkinci görüşmede, test uygulaması yapılır. Geribildirim görüşmesinde ise aile ile test değerlendirmesi paylaşılır. Aileler bu geribildirim seansında çocuğun norm değerlerine göre durumunu ve kendi içinde güçlü ve geliştirilmeye açık becerilerine dair kapsamlı olarak bilgilendirilir. Test sonuçları ve uzmanın klinik gözlemleri, aileden alınan bilgilerle harmanlanarak, gerekli ise çocuğun özel eğitim ve/veya duygusal destek ihtiyaçlarına yönelik tavsiyelerde bulunulur. Birinci ve üçüncü görüşme normal bir seans uzunluğunda (50 dakika), ikinci görüşmedeki test uygulaması ise 1,5-2 saat aralığında sürmektedir.
Zeka değerlendirilmesi talebi çocuğun doktoru, terapisti ya da okulu tarafından yapılmış ise değerlendirme raporu ailenin bilgisi ve onayı dahilinde uzmana/kuruma ulaştırılmaktadır. Zihinsel becerilerin sürekli gelişen yapısından dolayı, WISC-4 raporu paylaşılırken- çocukları etiketlemeyi önlemek amacıyla- test skorları iletilmez. Çocuğun kendi yaş grubu içinde hangi yüzdelik dilimde olduğu, bunun ortalamaya göre ne anlama geldiği, güçlü ve geliştirilmeye açık yanları, klinik gözlemler ve öneriler iletilir.
Zeka değerlendirilmesi talebi çocuğun doktoru, terapisti ya da okulu tarafından yapılmış ise değerlendirme raporu ailenin bilgisi ve onayı dahilinde uzmana/kuruma ulaştırılmaktadır. Zihinsel becerilerin sürekli gelişen yapısından dolayı, WISC-4 raporu paylaşılırken- çocukları etiketlemeyi önlemek amacıyla- test skorları iletilmez. Çocuğun kendi yaş grubu içinde hangi yüzdelik dilimde olduğu, bunun ortalamaya göre ne anlama geldiği, güçlü ve geliştirilmeye açık yanları, klinik gözlemler ve öneriler iletilir.
WISC-IV Zeka Testi, klinik ortamda, bireysel olarak ve sadece Türk Psikologlar Derneği tarafından verilen WISC-IV uygulama sertifikasına sahip uzmanlar tarafından uygulanabilir.
Psikolog Ayşen Şimşek
Agape Psikolojik Danışmanlık Merkezi